Zdrowy kręgosłup – dlaczego bolą nas plecy?

Zdrowy kręgosłup – dlaczego bolą nas plecy?

Kręgosłup to podstawa!

Kto w dzisiejszych czasach nie boryka się z bólem kręgosłupa? Bóle pleców to już choroba cywilizacyjna i co gorsza, skarżą się na nie coraz młodsze osoby. To wszystko wynika najczęściej z siedzącego trybu życia, z braku ruchu i pozostawiania naszych pleców przez dłuższy czas w jednej pozycji.  

Brak ruchu negatywnie wpływa na  funkcjonowanie całego naszego ciała i jak wiemy jest przyczyną wielu chorób.  Wojciech Oczko słowami  „Ruch może zastąpić niemal każdy lek, ale żaden lek nie zastąpi ruchu” uświadamia nas, jak ważna i potrzebna jest  nam aktywność fizyczna. Codziennie jemy i pijemy, dbamy o higienę osobistą, chodzimy do pracy czy szkoły, wykonujemy swoje obowiązki. Niech aktywność fizyczna na stałe wpisze się do naszych dziennych grafików. Niech stanie się obowiązkiem – miłym i przyjemnym,  a nasze ciało odpłaci się nam dając zdrowie i dobre samopoczucie każdego dnia!

Musimy sobie uświadomić, że o kręgosłup należy dbać każdego dnia!

Jak już wiemy  największym wrogiem dla naszego kręgosłupa jest bezruch.  Ale dodajmy fakt, że nie tylko osoby mało aktywne fizycznie mają problem z plecami, lecz również i te, które sporo czasu spędzają na siłowni, rzeźbiąc swoje ciało na wolnych ciężarach, maszynach czy na zajęciach fitness. Część z tych osób zapomina bądź opuszcza ćwiczenia  wzmacniające kręgosłup i skupia się mocno na treningu mięśni brzucha czy nóg. Najsłabszym ogniwem jest właśnie kręgosłup, od niego powinniśmy rozpocząć naszą pracę i uświadomić sobie fakt, że trzeba o niego dbać każdego dnia.

Holistyczne podejście do treningu sprawi, że nie będziemy mieć przykrych dolegliwości związanych z kręgosłupem.

Nasz kręgosłup zbudowany jest z 7 kręgów szyjnych, 12 piersiowych, 5 lędźwiowych, 5 krzyżowych i 4-5 kręgów ogonowych, tworząc  łańcuch w kształcie litery S połączony ze sobą za pomocą stawów i więzadeł.

Dzięki temu kręgosłup może wykonywać ruchy w różnych płaszczyznach tj.: zgięcie i wyprost (przód  i tył) skłony (ruch na boki) i rotacje (skręty).  Aby zachować pełną mobilność  i prawidłowy zakres ruchu w naszych stawach i w kręgosłupie należy pracować  m.in. w tych płaszczyznach, odpowiednio wzmacniać mięśnie brzucha, mięśnie głębokie CORE i mięśnie pleców, by zachować równowagę i balans mięśniowy.

Stabilny,  mocny,  dobrze ustawiony kręgosłup to punkt wyjścia do każdego ćwiczenia, to warunek bezpiecznego poruszania się.

Każdy z nas ma inny charakter pracy i czasem ciężko jest dostosować warunki, w których pracujemy do siebie, ale możemy spróbować  je lekko zmodyfikować.

Jeśli ponad 8h musimy spędzać w pozycji siedzącej spróbujmy  co godzinę wstać i choć minutkę poświęcić na chodzenie, możesz zamienić krzesło na Fit Ball ( piłkę fitnessową) i co jakiś czas przesiadać się z krzesła właśnie na nią. Możemy również siedzieć na poduszce tzw. „jeżyku” .

W ten sposób nasz kręgosłup będzie stale pracował w różnych płaszczyznach, bo dzięki przedmiotom o niestabilnym podłożu, będziemy zmuszeni do zmiennego napięcia mięśniowego – aby zachować równowagę. W konsekwencji ocalimy nasze kręgosłupy przed degeneracyjną stałą pozycją siedzącą.

Zdrowy kręgosłup–poświęć  tylko 30 minut dziennie na ćwiczenia!

Świetnie byłoby gdybyśmy poświęcili w ciągu dnia pół godziny na proste ćwiczenia, które zaangażują nasze mięśnie stabilizujące kręgosłup do pracy.

Serdecznie zapraszam Was na trening 9Rings – Krag 4, w którym przygotowałam dla Was zestaw prostych ćwiczeń rozciągających nasze ciało i wzmacniających  kręgosłup.

Moi kochani, na obozie, który odbędzie się już w marcu w Olandii  19.03 – 26.03 poświęcimy sporo czasu na treningi i warsztaty  dotyczące naszej prawidłowej postawy ciała, zadbamy o nasze kręgosłupy ucząc się je rozluźniać i usprawniać.

Jeśli macie pytania lub własne spostrzeżenia piszcie śmiało i dzielcie się z nami swoimi poglądami

 

Pozdrawiam serdecznie !

Joanna Majewska

Trener 9Rings

 

zamknij menu
×

Koszyk